Eksportuojančios įmonės trūkumus glaisto lankstumu ir sparta

2019-02-20
Eksportuojančios įmonės trūkumus glaisto lankstumu ir sparta

Lietuvos prekių ir paslaugų eksportas apimtis auga kasmet, tačiau, „Verslios Lietuvos“ ekspertų vertinimu, daugumai bendrovių plačiau iškleisti sparnus užsienyje kliudo vis dar per menkos žinios apie tai, kaip efektyviai organizuoti pardavimų užsienio klientui procesą.

„Verslios Lietuvos“ konsultantai ir eksporto lyderių programos „Sparnai“ dalyviai per antrąjį pernai metų pusmetį aplankė 252 eksportuojančias smulkias ir vidutines įmones daugiau nei 20 Lietuvos miestų ir rajonų.

„Vadovaudamiesi specialia metodika, paremta  ilgalaike verslo praktika, atlikome eksporto diagnostiką – nuosekliai perėjome per visus su eksportu susijusius procesus. Įvertinome, kaip valdomas pats procesas, pasirenkamos užsienio rinkos, paruošiamos prekės, kokios rinkodaros priemonės taikomos, kaip įmonės save pristato klientui, kokią istoriją kuria apie save. Konsultantai paruošė išsamias rekomendacijas, į ką reiktų atkreipti dėmesį norint geriau organizuoti eksportą“, – sako Aivaras Knieža, „Verslios Lietuvos“ Eksporto departamento vadovas.

„Lietuviškos įmonės puikiai supranta, kad eksportas – jų ateitis, o darbas tik Lietuvos rinkoje nėra tvarus verslo modelis. Lietuvos verslas labai lanksčiai reaguoja į kliento poreikius, stengiasi kuo greičiau įvykdyti užsakymą, nebijo tikslintis, pasitelkti kitus tiekėjus įvykdyti užsakymą ir kartais per mažą patirtį su užsienio klientais kompensuoja lietuviams būdingu uolumu. Jos ieško būdų, kaip pradėti eksportuoti, konsultuojasi, priima patarimus, nes supranta, kad taip didina savo konkurencingumą“, – sako A. Knieža.

Kita vertus, A. Knieža pastebi, kad dažnai įmonės neturi nusimačiusios eksporto veiklos rodiklių, neskiria reikiamų resursų, su tikslinėmis rinkomis dirba nenuosekliai, per menkai skiria dėmesio susitikimams su klientais ir specializuotoms parodoms. „Mažiau patyrusios įmonės neatlieka sistemingos analizės, kodėl vienoje rinkoje pasisekė, o kitoje – ne, todėl jų užsakymai iš užsienio dažnai būna pavieniai. Labiau patyrusios eksportuotojos neanalizuoja, kas galėjo dar labiau pagerinti jų eksporto rezultatus, jie dažnai sutelkti vieno žmogaus rankose ir priklauso nuo to, kokios kvalifikacijos darbuotojui patikėtos eksporto užduotys“, – sako A. Knieža.


„Verslios Lietuvos“ Eksporto departamento vadovo teigimu, dar vienas išryškėjęs trūkumas – aukštos kvalifikacijos eksporto vadybininkų, turinčių gerus pardavimų užsienyje gebėjimus, stoka. „Nuo naujų metų 24 eksporto lyderių programos „Sparnai“ dalyviai pradėjo pirmąją pusmečio trukmės rotaciją įmonėse, kuriose buvo atlikta eksporto diagnostika. Konkurencija tarp bendrovių, norinčių gauti intensyvius mokymus išėjusį ir tik eksportui dedikuotą darbuotoją, buvo milžiniška – dėl vieno „Sparnų“ programos dalyvio varžėsi 10 įmonių“, – sako A. Knieža.

Iš 252 įmonių, kuriose buvo atlikta diagnostika, 96 proc. tikino, kad šią „Verslios Lietuvos“ teikiamą nemokamą paslaugą eksportuojančioms įmonėms rekomenduotų ir kitoms bendrovėms. 97 proc. jų įvertino, kad paslauga buvo suteikta profesionaliai. Eksporto procesai buvo analizuojami tradicinei – baldų, maisto ir gėrimų, inžinerijos – pramonei atstovaujančiose įmonėse ir bendrovėse, kurios veikia sektoriuose, turinčiuose didžiausią potencialą eksportuoti: IT paslaugų, mokslinių instrumentų ir elektronikos, vaistų ir biotechnologijų.

Eksporto lyderių programą „Sparnai“ Lietuvoje įgyvendinama antrą kartą, kaip pasiteisinusi valdžios ir verslo partnerystė siekiant bendro tikslo – didinti šalies konkurencingumą ugdant aukšto lygio eksporto specialistus. Iš viso 2019-2020 m. „Sparnų“ dalyviai po pusmetį dirbs trijose skirtingų sektorių įmonėse.

Toliau skaitykite

„Brexit“: kaip lietuviškos įmonės valdo rizikas
„Brexit“: kaip lietuviškos įmonės valdo rizikas
2019-03-19

Į Jungtinę Karalystę eksportuojančios lietuviškos įmonės tikina, kad britų partneriai yra lankstūs ir linkę dalytis „Brexit“ rizikos kaštus, siekdami išlaikyti tiekėjus iš Lietuvos. 

„IMD World Competitiveness Ranking“ kviečia dalyvauti apklausoje
„IMD World Competitiveness Ranking“ kviečia dalyvauti apklausoje
2019-03-04

Kviečiame dalyvauti šiuo metu atliekamoje pasaulinio šalių konkurencingumo tyrimo „IMD World Competitiveness Ranking“ įvairių lygių įmonių vadovų apklausoje ir įvertinti mūsų šalies konkurencingumą. Jūs, kaip Lietuvos verslo atstovas, turite galimybę įvertinti Lietuvos ekonominės aplinkos konkurencingumą ir prisidėti prie svarbios žinutės formavimo apie Lietuvą tarptautinėje rinkoje.