Sėkmė šypsosi atkakliems: dvyliktokė Austėja Ričkutė dar mokyklos suole sukūrė savo verslą

2021-12-29
Sėkmė šypsosi atkakliems: dvyliktokė Austėja Ričkutė dar mokyklos suole sukūrė savo verslą

Austėja Ričkutė dar mokyklos suole išdrįso išmėginti savo, kaip verslininkės, jėgas. Nors pirmasis verslas nepasisekė, Austėja nenuleido rankų ir įkūrė jau metus veikiančią „Moki Doki“ jaunąją bendrovę. Šią platformą, siūlančią moksleiviams korepetitorių paslaugas, mergina sukūrė praktinio verslumo ugdymo programos „accelerator_x“ metu. Visiems, dar mokykloje trokštantiems sukurti savo verslą, Austėja pataria drąsiai bandyti naujas sritis ir nepasiduodi nesėkmės akivaizdoje.

Austėja Ričkutė, Vilniaus jėzuitų gimnazijos moksleivė, net dukart dalyvavo „Lietuvos Junior Achievement“ organizuojamoje praktinio verslumo ugdymo programoje „accelerator_x“ ir džiaugiasi įgavusi drąsos bei ryžto kurti savo verslą ir čia susipažinusi su bendraminčiais. Šiemet šioje „accelerator_x“ programoje sudalyvavo per 3000 moksleivių iš daugiau nei 100 Lietuvos mokyklų – programos įgyvendinimą visos Lietuvos mastu inicijavo verslumo ir eksporto plėtros agentūra „Versli Lietuva“.

Austėja pasidalino savo sėkmės istorija, patirtimis ir patarimais, kaip verslą galima pradėti dar mokykloje.

Kada pradėjai svajoti apie savo verslą?

Anksčiau maniau, kad verslas tikrai ne man, kad jį kurti yra per sunku, kad tai yra rimtų suaugusių žmonių užsiėmimas. Požiūris pasikeitė po to, kai sesė mane pastūmėjo nuvažiuoti į „Lietuvos Junior Archievement“ programos stovyklą, kurioje pažintys su kūrybingais stovyklautojais, mentoriais, verslininkais bei kuratoriais atvėrė akis. Įsižiebė ugnelė pačiai išbandyti verslą ir sužinoti daugiau. Stovykloje visą savaitę aktyviai mokiausi, nebuvo lengva, tačiau patirtis patiko. Pajaučiau, kad galvoje ėmė suktis verslo idėjos, panorau pajudėti iš komforto zonos.

Kaip gimė tavo verslo idėja?

Iš karto po stovyklos, padedama ekonomikos mokytojos, užsiregistravau į „accelerator_x“ programą ir įkūriau savo pirmąjį verslą, kuris, deja, man neišdegė. Mes gaminome namų dekoro pagalves, apmegztas storais merino vilnos siūlais. Pagalvių savikaina buvo labai didelė, tai pakėlė pardavimo kainą ir dėl to nebuvo susidomėjimo.

Natūralu, jog tuomet kilo minčių, kad gal verslas ne man, kad nesugebu priimti tinkamų sprendimų, bet pamažu grįžo užsidegimas, supratau, kad ne viską išbandžiau ir ėmiau dėliotis naują verslo planą. Įtikinau draugę prisijungti prie naujojo projekto, kartu subūrėme komandą ir kibom į darbus.

Netrukus prasidėjo COVID-19 pandemija ir pastebėjome, kad sunkiau randame laiko ne tik verslui, bet ir atsiskaitymams mokykloje. Šių rūpesčių akivaizdoje gimė mūsų verslo idėja – sugalvojome sukurti korepetitorių platformą, kuria naudodamiesi moksleiviai galėtų vieni kitiems padėti užpildyti žinių spragas ir pasiruošti egzaminams.

Kaip pasiryžai pradėti verslą? Kas paskatino?

Pirmas dalykas, kuris padėjo ir įkvėpė – tai išgirstos sėkmės istorijos. Jų pasiklausiusi, užsidegiau noru pati išbandyti save ir kurti, ieškoti savo verslo kelio, įgyvendinti savo idėją.

Antra – norėjosi įrodyti pačiai sau, kad galiu sėkmingai kurti verslą. Šis jausmas ypač sustiprėjo dėl pirmosios nesėkmės. Jaučiau, kad galiu geriau, norėjosi sukurti dar daugiau, visokeriopai išbandyti save versle. Galima sakyti, kad stipriausia buvo vidinė motyvacija, kurią įžiebė „accelerator_x“ bendruomenė.

Austėja, papasakok apie savo verslą.

Kurdami „Moki Doki“ išsikėlėme dvi problemas, kurias siekėme išspręsti. Pirma, jaunimui sunku gauti pirmąjį darbą, kol jie neturi darbo patirties ir yra nepilnamečiai, o „Moki Doki“ vyresniems gimnazistams gali suteikti darbo galimybę pasiūlant tapti korepetitoriais. Antra, moksleiviams sunku rasti korepetitorius, kurių paslaugos, be to, būna labai brangios. Beje, mokymosi su korepetitoriais procesas yra ilgas, todėl kai kurie mokiniai pasirenka palikti mokslo spragas ir tikisi, kad jos pačios užsipildys.

„Moki Doki“ platformoje galima užsisakyti tiek gyvas, tiek nuotolines, nuolatines ir vienkartines pamokas, kurias veda mokiniai – korepetitoriai. Dauguma platformos korepetitorių yra iš Jėzuitų gimnazijos, bet šiais metais mūsų gretas papildė nauji veidai iš Licėjaus.

„Moki Doki“ veikia metus, todėl jau pastebime tam tikras tendencijas: daugelis klientų yra ištikimi, išbandę paslaugas apie 80 proc. mokinių sugrįžta ir antrai pamokai. Vienas mūsų privalumų – konkurencinga kaina, kuri yra du ar net tris kartus mažesnė, nei įprasta rinkoje.

Ateityje planuojame kurti ir ištobulinti mūsų internetinę svetainę, o šią vasarą jau konsultavomės ir su Vilniaus Universiteto Verslo ir ekonomikos fakulteto dekane dėl galimybių pasiūlyti savo paslaugą studentams, ne tik moksleiviams. Galvodami apie plėtrą dairomės žmonių, turinčių stiprių lyderystės savybių ir norinčių prisijungti prie „Moki Doki“ komandos.

Kodėl verta naudotis pagalbos priemonėmis, kaip „accelerator_x“?

„Lietuvos Junior Achievement“ organizuotose kūrybinėse dirbtuvėse išmokau pristatyti savo verslą, viešai kalbėti, įtikinti aplinkinius sava verslo vizija.

Didžiulis programos „accelerator_x“ privalumas – sumažinta finansinė rizika. Kai esi moksleivis ir nori kurti verslą, gąsdina investicijų ir pajamų poreikis, tad gali turėti geriausią idėją, bet jausdamas baimę jos tikri neįgyvendinsi.

Taip pat, kuriant verslą reikia žinoti, kaip pildyti oficialius dokumentus, tvarkyti mokesčius, skaičiuoti atlyginimus – „accelerator_x“ programa padeda įveikti šiuos rūpesčius, todėl galima laisvai kurti ir mokytis.

Kokios savybės reikalingos norint pradėti verslą?

Pirmiausia – kūrybiškumas. O taip pat reikia drąsos, pasitikėjimo savimi, nebijoti žengti pirmąjį žingsnį, neišsigąsti verslo kelyje pasirodančių kliūčių. Šių savybių derinys ir yra verslumas.

Kokias savybes įgijot verslo vystymo metu?

Pirmo verslo vystymo metu įgavau drąsos. Anksčiau mėgau būti viena, o kurdama verslą išmokau išeiti iš komforto zonos, taip pat patobulinau viešojo kalbėjimo, problemų sprenidimo įgūdžius.  Įdomu, kad po kurio laiko nuolatiniai iššūkiai pradeda patikti – žinau, jog manęs laukia naujos patirtys.

Ką patartum kitiems, norintiems pradėti verslą dar mokykloje? 

Patarčiau daugiau veikti, būti atviriems- visada geriau pabandyti.  Tik taip išsiaiškinti, kas pačiam patinka ir vėliau nesigalėti, jog kažko neišbandei. Rekomenduočiau kiekvieną dieną stengtis padaryti kažką geriau nei vakar ir ties pirmu nesėkme niekada nepasiduoti.

Apie „accelerator_x“ programą 

„Accelerator_x“ – tai „Lietuvos Junior Achievement“ organizuojama programa, suteikianti 9-12 klasių mokiniams realią verslo kūrimo patirtį dar mokyklos suole. Ši programa nėra verslo simuliacija – tai realaus verslo kūrimo patirtis, kurios metu moksleiviai praktiškai susipažįsta su visais verslo vystymo etapais, įkuria mokomąsias bendroves ir patys priimti svarbiausius verslo sprendimus. Šių metų pavasarį „Versli Lietuva“ inicijavo šios programos plėtrą ir šiemet joje sudalyvavo beveik 3200 moksleivių, įkūrusių per 800 mokomųjų bendrovių. Daugiau informacijos čia: https://bit.ly/325f21H

Toliau skaitykite

Socialinė iniciatyva „MaMaDu“ dalinasi žiniomis apie unikalias ankstyvosios vaiko raidos galimybes
Socialinė iniciatyva „MaMaDu“ dalinasi žiniomis apie unikalias ankstyvosios vaiko raidos galimybes
2022-05-24

Socialinė iniciatyva „MaMaDu“ nemokamai teikia sveikatos specialistų patarimus apie ankstyvąją vaikų raidą. Ši paslauga veikia trumpųjų kassavaitinių SMS žinučių principu ir yra skirta visiems, kurie ieško suprantamos bei praktiškai pritaikomos informacijos apie vaiko iki trejų metų raidą. Pediatrai, šeimos gydytojai, socialiniai darbuotojai pastebi, kad tokia informacija aktuali visiems tėvams, tačiau jos ypač trūksta socialinius sunkumus patiriančioms šeimoms. „MaMaDu“ bendraįkūrėja Marija Dautartaitė, siekdama paspartinti savo veiklos augimą, prisijungė prie socialiniams verslams skirto „Įjunk poveikį“ projekto.

 

Socialinis verslas „Senjorų pasaulis“ – vartai senjorams į aktyvų, sveiką ir savarankišką gyvenimą
Socialinis verslas „Senjorų pasaulis“ – vartai senjorams į aktyvų, sveiką ir savarankišką gyvenimą
2022-05-24

Socialinis verslas „Senjorų pasaulis“ į virtualią mokymų ir bendravimo erdvę buria vyresnio amžiaus žmones ir taip mažina jų socialinę atskirtį bei vienišumo jausmą. „Senjorų pasaulio“ iniciatorė Vida Greičiuvienė šio verslo ėmėsi pajutusi, jog reikia padėti jos artimiems  vyresnio amžiaus žmonėms – mamai, tetai bei dėdei turėti tokią aplinką, kurioje nesijaustų vieniši, sulauktų palaikymo, užtarimo ir pagalbos. Pradėjusi veiklą Vida norėjo išsiaiškinti, kaip sukurti tvarų verslą, todėl prisijungė prie socialiniams verslininkams skirto „Įjunk poveikį“ projekto.